Tip: gebruik een boekhoudprogramma voor eenvoudig & betaalbaar boekhouden. Top 3:
(1) e-Boekhouden.nl (2) Silvasoft.nl (3) Ficsus
Afschrijvingen komen binnen veel bedrijven voor. Ondernemingen geven geld uit. Dit doen zij in de vorm van inkopen en investeringen. Inkopen zijn zaken die worden gekocht en aan klanten worden doorverkocht. Investeringen kunnen gezien worden als middelen om het bedrijf te verbeteren. Het kan bijvoorbeeld gaan om investeringen in nieuwe computers, in technologie of nieuw bedrijfsmeubilair. Inkopen worden niet afgeschreven, investeringen worden wel afgeschreven.
Moeten alle investeringen worden afgeschreven?
Investeringen worden eigenlijk niet in één keer afgeboekt, maar worden in delen per jaar afgeboekt. Dit noemen we afschrijven. Dit is niet nodig voor iedere investering. Het is namelijk zo dat kleinere investeringen, met een waarde onder de 450 euro exclusief btw, niet hoeven te worden afgeschreven. Deze mogen direct worden afgeboekt als gemaakte kosten, waardoor u er in de toekomst geen aandacht meer aan hoeft te besteden.
Afschrijven van investeringen van meer dan 450 euro
Investeringen met een waarde boven de 450 euro exclusief btw moeten worden afgeschreven. In dit geval wordt het bedrag exclusief btw in delen opgedeeld en het btw-bedrag mag in één keer worden afgetrokken. Om te kunnen berekenen hoeveel er elk jaar mag worden afgeschreven heeft u de volgende drie factoren nodig: de aanschafprijs, de gebruiksduur en de restwaarde. De formule voor de berekening van het jaarlijks af te schrijven bedrag is dan als volgt: (aanschafkosten – restwaarde) / gebruiksduur.
De aanschafprijs
De aanschafprijs is de totaalsom van aanschafkosten en bijkomende kosten, zoals montagekosten en vervoerskosten. Binnen de formule wordt dus de totaalsom gebruikt.
De gebruiksduur
Het is zaak om vast te stellen hoe lang u gebruik zal maken van het bedrijfsmiddel, of hoe lang u hiervan verwacht gebruik te maken. Hierbij geldt dat er jaarlijks maximaal 20 procent mag worden afgeschreven en dit betekent dat de gebruiksduur minimaal 5 jaar moet bedragen. De gebruiksduur moet op hele jaren worden afgerond.
De restwaarde
De restwaarde is het bedrag dat het bedrijfsmiddel nog waard is wanneer de gebruiksduur verstreken is. Tegen welk bedrag zou u het bedrijfsmiddel dan nog kunnen verkopen? Vaak kan de leverancier u hier meer over vertellen.
Afschrijvingen in de boekhouding
Uiteraard moeten afschrijvingen apart worden opgenomen in de boekhouding. Goede boekhoudprogramma’s hebben hier een speciale sectie voor. Bent u nog op zoek naar een goed boekhoudprogramma? Dan kunt u bij Cloudhints diverse betrouwbare programma’s onafhankelijk vergelijken.
De best gewaardeerde boekhoudprogramma's van 2025!
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
1e gebruiker gratis
Gratis koppelen
1e gebruiker gratis
Boekhouden én factureren
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Snelle btw-aangifte
240 boekingen per jaar
Snelle btw-aangifte
240 boekingen per jaar
Snelle btw-aangifte
Ongelimiteerd
Snelle btw-aangifte
Inclusief facturatie
Ongekend eenvoudig
Snelle btw-aangifte
Eerste 3 maanden gratis
Snelle btw-aangifte
Snelle btw-aangifte
240 boekingen per jaar
Automatiseer & bespaar
Deskundige helpdesk
Snelle btw-aangifte
240 boekingen per jaar
Automatiseer & bespaar
Deskundige helpdesk
Incl. Scan & Herken
Maandelijks opzegbaar
Vergelijk alle boekhoudprogramma's op prijs, reviews en functies!
Geen reacties
Plaats reactieEr zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!