Afschrijvingen, hoe werkt het?

Leestijd: ongeveer 2 minuten 2 april 2020 0 reacties

Afschrijvingen komen binnen veel bedrijven voor. Ondernemingen geven geld uit. Dit doen zij in de vorm van inkopen en investeringen. Inkopen zijn zaken die worden gekocht en aan klanten worden doorverkocht. Investeringen kunnen gezien worden als middelen om het bedrijf te verbeteren. Het kan bijvoorbeeld gaan om investeringen in nieuwe computers, in technologie of nieuw bedrijfsmeubilair. Inkopen worden niet afgeschreven, investeringen worden wel afgeschreven.

Moeten alle investeringen worden afgeschreven?

Investeringen worden eigenlijk niet in één keer afgeboekt, maar worden in delen per jaar afgeboekt. Dit noemen we afschrijven. Dit is niet nodig voor iedere investering. Het is namelijk zo dat kleinere investeringen, met een waarde onder de 450 euro exclusief btw, niet hoeven te worden afgeschreven. Deze mogen direct worden afgeboekt als gemaakte kosten, waardoor u er in de toekomst geen aandacht meer aan hoeft te besteden.

Afschrijven van investeringen van meer dan 450 euro

Investeringen met een waarde boven de 450 euro exclusief btw moeten worden afgeschreven. In dit geval wordt het bedrag exclusief btw in delen opgedeeld en het btw-bedrag mag in één keer worden afgetrokken. Om te kunnen berekenen hoeveel er elk jaar mag worden afgeschreven heeft u de volgende drie factoren nodig: de aanschafprijs, de gebruiksduur en de restwaarde. De formule voor de berekening van het jaarlijks af te schrijven bedrag is dan als volgt: (aanschafkosten – restwaarde) / gebruiksduur.

De aanschafprijs

De aanschafprijs is de totaalsom van aanschafkosten en bijkomende kosten, zoals montagekosten en vervoerskosten. Binnen de formule wordt dus de totaalsom gebruikt.

De gebruiksduur

Het is zaak om vast te stellen hoe lang u gebruik zal maken van het bedrijfsmiddel, of hoe lang u hiervan verwacht gebruik te maken. Hierbij geldt dat er jaarlijks maximaal 20 procent mag worden afgeschreven en dit betekent dat de gebruiksduur minimaal 5 jaar moet bedragen. De gebruiksduur moet op hele jaren worden afgerond.

De restwaarde

De restwaarde is het bedrag dat het bedrijfsmiddel nog waard is wanneer de gebruiksduur verstreken is. Tegen welk bedrag zou u het bedrijfsmiddel dan nog kunnen verkopen? Vaak kan de leverancier u hier meer over vertellen.

Afschrijvingen in de boekhouding

Uiteraard moeten afschrijvingen apart worden opgenomen in de boekhouding. Goede boekhoudprogramma’s hebben hier een speciale sectie voor. Bent u nog op zoek naar een goed boekhoudprogramma? Dan kunt u bij Cloudhints diverse betrouwbare programma’s onafhankelijk vergelijken.

De best gewaardeerde boekhoudprogramma's van 2020!

(133 reviews)9.8/10
Boekhouden voor ZZP € 7,95 p/m
240 boekingen per jaar
Belastingdienst erkend
Ongekend eenvoudig
Boekhouden & factureren voor ZZP € 13,90 p/m
240 boekingen per jaar
120 facturen per jaar
Belastingdienst erkend
Boekhouden voor MKB € 14,50 p/m
Ongelimiteerd
Belastingdienst erkend
Ongekend eenvoudig
Boekhouden & factureren voor MKB € 24,00 p/m
Ongelimiteerd
Belastingdienst erkend
Ongekend eenvoudig
Gratis boekhouden voor starters € 0,00 p/m*
Ongelimiteerd
Belastingdienst erkend
Ongekend eenvoudig
Boekhouden voor accountants Vanaf € 1,95 p/m
Eigen huisstijl
Online samenwerken
Geen investering nodig!
Boekhouden & factureren voor accountants Vanaf € 1,95 p/m
Eigen huisstijl
Online samenwerken
Geen investering nodig!
Boekhouden voor verenigingen & stichtingen € 9,50 p/m
Ongelimiteerd
Ongekend eenvoudig
Perfecte ondersteuning
Boekhouden & factureren voor verenigingen & stichtingen € 18,00 p/m
Ongelimiteerd
Ongekend eenvoudig
Perfecte ondersteuning
(85 reviews)9.6/10
all-in Boekhouden € 9,95 p/m
Ongelimiteerd
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
all-in Boekhouden & factureren € 15,90 p/m
Ongelimiteerd
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
all-in Boekhouden, facturen & offertes € 20,85 p/m
Ongelimiteerd
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
all-in Boekhouden voor accountants Vanaf € 2,00 p/m
1e administratie gratis
1e gebruiker gratis
Gratis koppelen
all-in Boekhouden en factureren voor accountants Vanaf € 3,20 p/m
1e administratie gratis
1e gebruiker gratis
Boekhouden én factureren
all-in Boekhouden inclusief voorraadbeheer € 14,90 p/m
Ongelimiteerd
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
all-in Boekhouden inclusief projectmanagement € 14,90 p/m
Ongelimiteerd
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
all-in Boekhouden inclusief urenregistratie € 13,90 p/m
Ongelimiteerd
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
all-in Boekhouden, facturen & voorraadbeheer € 20,85 p/m
Ongelimiteerd
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
all-in Boekhouden, facturen & projectmanagement € 20,85 p/m
Ongelimiteerd
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
all-in Boekhouden, facturen & urenregistratie € 19,85 p/m
Ongelimiteerd
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
all-in Boekhouden en meer! € 34,70 p/m
Ongelimiteerd
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
(8 reviews)9.8/10
MYFINANCE COMPLEET Snel en foutloos boekhouden € 10,00 p/m
BTW aangifte in 1 klik
Zonder limieten
Ontwikkeld voor ZZP'ers
MYFINANCE COMPLEET Snel en foutloos boekhouden € 13,50 p/m
BTW aangifte in 1 klik
Zonder limieten
Ontwikkeld voor ZZP'ers

Vergelijk alle boekhoudprogramma's op prijs, reviews en functies!

Geen reacties

Plaats reactie

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!

    Plaats reactie