Tip: gebruik een boekhoudprogramma voor eenvoudig & betaalbaar boekhouden. Top 3:
(1) e-Boekhouden.nl (2) Silvasoft.nl (3) Ficsus
De assurantiebelasting is een belasting die wordt geheven op verzekeringspremies. Het is weergegeven op de factuur die je van de verzekeraar ontvangt. De assurantiebelasting is geen btw en kan niet als btw worden ingeboekt. Wat is de assurantiebelasting dan wel? Wie moet de assurantiebelasting betalen? En hoe boek je de assurantiebelasting? Wij beantwoorden een aantal veelgestelde vragen over de assurantiebelasting en lichten het een en ander voor je toe.
Wat is de assurantiebelasting?
De assurantiebelasting is een belasting op de verzekering. De belasting wordt meestal afgedragen door de verzekeraar en niet door de verzekerde. Het tarief van de assurantiebelasting bedraagt 21%. De assurantiebelasting wordt over de verzekeringspremie berekend. Als de verzekeraar apart diensten in rekening brengt die met de verzekering samenhangen, moet er ook over deze aanvullende diensten assurantiebelasting worden berekend.
Wie moet de assurantiebelasting betalen?
De assurantiebelasting wordt meestal door de verzekeraar geïnd en aan de Belastingdienst afgedragen. Ook een aangewezen bemiddelaar of een gevolmachtigde agent van de in Nederland gevestigde verzekeraar moet de belasting betalen. Als de verzekeraar niet in Nederland is gevestigd, zal een bemiddelaar, een wettelijk vertegenwoordiger of een fiscaal vertegenwoordiger veelal de assurantiebelasting dienen te betalen. Als er helemaal geen andere belastingplichtige is, is de verzekeringnemer zelf verplicht om de assurantiebelasting te betalen.
Aangifte assurantiebelasting
Voor de assurantiebelasting geldt een aangifteplicht. Daarvoor is het formulier ‘Aangifte assurantiebelasting’ te gebruiken. De bedragen die op de aangifte in te vullen zijn, mogen in het voordeel van de aangever tot hele euro’s worden afgerond. Wie de aangifte niet tijdig doet of wie niet tijdig de assurantiebelasting betaalt, riskeert een naheffingsaanslag met een boete.
Wie voor de eerste keer een aangifte assurantiebelasting doet, moet zich eerst registreren met behulp van het formulier ‘Registratie assurantiebelasting’. Bij de registratie moet alvast een schatting worden gemaakt van de per jaar te betalen assurantiebelasting, afgerond tot op hele euro’s. Ook moeten er een aantal andere vragen worden beantwoord.
Betaling assurantiebelasting
Binnen een maand na afloop van het aangiftetijdvak is de assurantiebelasting te betalen. In sommige gevallen is het toegestaan om te veel betaalde assurantiebelasting te verrekenen, bijvoorbeeld als een verzekeraar de premie heeft terugbetaald aan de verzekeringnemer. Sinds 1 januari 2013 geldt voor de assurantiebelasting een tarief van 21%. Voorheen bedroeg het tarief van de assurantiebelasting 9,7%.
Hoe boek je de assurantiebelasting?
Als verzekeringnemer dien je je geen zorgen te maken over de aangifte assurantiebelasting. Je zal in principe een factuur ontvangen met daarop de verzekeringspremie en de assurantiebelasting. Hoewel hetzelfde tarief geldt als voor de btw, is het niet hetzelfde. Het is zelfs een van de meest gemaakte fouten: btw boeken op verzekeringen.
Btw kan je namelijk terugvorderen en de assurantiebelasting niet. Daarom is de assurantiebelasting volledig als kost in te boeken. Dat wil zeggen dat je het verschuldigde bedrag, bestaande uit de verzekeringspremie en de assurantiebelasting, volledig inboekt onder bijvoorbeeld de categorie verzekeringen. De assurantiebelasting wordt dan als kost verwerkt in de administratie. Hierdoor betaal je minder belastingen. De kosten voor de verzekering boek je zonder btw (vrijgesteld van btw).
De best gewaardeerde boekhoudprogramma's van 2023!
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
1e gebruiker gratis
Gratis koppelen
1e gebruiker gratis
Boekhouden én factureren
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Eenvoudig in gebruik
Gratis overstapservice
Snelle btw-aangifte
240 boekingen per jaar
Snelle btw-aangifte
240 boekingen per jaar
Snelle btw-aangifte
Ongelimiteerd
Snelle btw-aangifte
Inclusief facturatie
Ongekend eenvoudig
Snelle btw-aangifte
Eerste 3 maanden gratis
Snelle btw-aangifte
Snelle btw-aangifte
240 boekingen per jaar
Automatiseer & bespaar
Deskundige helpdesk
Snelle btw-aangifte
240 boekingen per jaar
Automatiseer & bespaar
Deskundige helpdesk
Incl. Scan & Herken
Maandelijks opzegbaar
Vergelijk alle boekhoudprogramma's op prijs, reviews en functies!
Geen reacties
Plaats reactieEr zijn nog geen reacties op dit artikel. Plaats als eerste een reactie!